MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

Ambassaden

Kategori: Utbytesstudent

Dagarna susar förbi, verkligen. Nu är det bara 14 dagar kvar, två små små veckor. Det känns sorligt att lämna alla och allt men samtidigt har jag aldrig varit så här taggad som jag är nu! 
 
Är för tillfället i Stockholm, säger hejdå till kompisar och staden. Gårdagen spenderades i stan, handla presenter till värdfamiljen, träffa lite filmkontakter och njuta av solen. Idag bar det av mot ambassaden, någonting som jag känner är så viktigt att det ska få en helt egen del i detta inlägg - 
 
Anlände sju till ambassaden vilket betyde att jag fick gå upp vid fem-tiden, ingenting emot det för jag gillar tidiga mornar! (kanske inte så tidiga?). Det var en liten kö redan då men den växte snabbt och jag hade tur som hamnade med några andra långt fram. Vi passade på att prata och bekanta oss innan vi en efter en blev uppropade för att gå igenom säkerheten. När vi gjort detta var det ett väntrum inne i byggnaden där vi fick sitta med nummerlapp i handen tills vi blev uppkallade till första båset. Där lämnade man in alla papper och de kollade så allt stämde. Sen mer väntan innan man fick gå till ett nytt bås där de tog fingeravtryck på en. Ytterligare väntan och man fick göra en kort "intervju" om varför man åkte till USA och "om man var terorist". Sen var det klart! 
Gick betydligt snabbare än jag trodde och det var faktiskt riktigt kul. Roligast av allt kanske var att man träffade en kompos från Örebro mitt i allt som också skulle åka iväg till USA, någonting man inte alls visste om. Härligt hur livet är spontant! 
 
Vi var en del utbytesstudenter från Explorius som sökte den dagen så vi gick tillsammans upp på stan (eller åkte buss rättare sagt). Där satt vi en timme på Espresso House, sen gick vi runt lite på stan innan vi tillslut hamnade på Pong (kinarestaurang) för lunch-buffe. Riktigt gott väldigt kul att prata med att andra som skulle åka iväg! 
 
Efter en toppendag ska jag och en kompis nu dra iväg till några och se film, Batman-maraton kallar vi det!
 
(bilder från ambassaden kommer)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: