MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

First day in school

Kategori: Utbytesstudent

Då ska vi se, det var alltså första dagen i skolan idag. Och jag trodde att jag skulle vara riktigt nervös (och det är klart att jag var det), men inte alls så nervöst som jag trodde att det skulle vara. Det var bara att smälta in och ha kul liksom. Mitt schema ser ut som följande - Teater, "Media dator redigering", Engelska, Franska och Ekonomi. Alla kurser var roliga, lite orolig för min franska men det verkar gå hyfsat (även om jag är den enda 18 åringen i min klass haha). Och som det ser ut i amerikanska skolan så har man fem lektioner varje dag i 3 månader, sen får man nya i tre månader och efter det de sista fem. Träffade lite nya kompisar också och satt med utbytesstudenterna på lunchen på den stora gräsytan framför huvudbyggnaden. Det känns verkligen som en typiskt kalifornisk high school med öppna dörrar direkt ut ut skolan från varje klassrum, skolklocka som ringer när lektionerna startar och slutar och alla stereotyper. 
 
Det stora negativa och samtidigt lite speciella - man får otroligt mycket läxor, och det tog mig tre timmar att göra dem klara för idag. Läxorna har man också oftast bara till nästa dag så inte mycket tid att skjuta undan dem på precis. 
 
Första dagarna antar jag också att jag kommer lämna skolan med huvudvärk för det är så mycket engelska hela tiden och man får verkligen anstränga hjärnan till sitt max. Speciellt när man sen också måste konvertera till Franska i en av lektionerna så blir ännu jobbigare. Men det är väldigt kul och det känns att man verkligen lär sig extremt mycket, samtidigt som man får nya upplevelser för livet.
 
Nu sitter vi alla ungdomar och tittar på Family Guy och snart blir det dags att sova, imorgon är det en ny lång dag av nya äventyr.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: