MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

Second day!

Kategori: Utbytesstudent

Andra dagen i skolan idag då. Problemet med att vara ny i skolan, samtidigt som det är en av fördelarna, är att man inte kan engelska så bra så man vill helst inte bli uppropad och få läsa massa i någon bok eller så. Min dag började med Teater och jag hade tur som inte blev uppropad, samma gällde Engelska. 
 
Så låt mig beskriva lite av min dag: 
 
Första ämnet är Theater vilket bestod av lite improvisationsövningar och en skrivövning. Allt på engelska så det känns lite tufft i början men det är verkligen bra träning. Ingen kan ju svenska heller så hur man aggerar är verkligen 100% viktigt! 
 
Efter Teater är det ROP Media Production vilket i innebär att sitta framför en dator i en och en halv timme och jobba med Adobe Premiere Pro eller Adobe After Effects. Det är en härlig lektion just för att man verkligen bara kan rikta in sig på att lära sig programmen. Och dessutom är det en hel del personer med samma intresse som jag har börjat prata med. 
 
Nästa klass är English A 11th grade. De placerade mig en klass under min riktiga årskurs, får se om jag flyttas upp sen? Har i alla fall den skönaste läraren någonsin Mr. Simons. Han är lite speciell, visst, men han är väldigt kul. Ger ut små "priser" på olika frågetävlingar och berättar väldigt konstiga historier. 
 
Efter Engelskan är det Lunch. Denna ville Ellen och Crystal äta inne i ett klassrum som är helt tomt, men varför? Det är 30 grader och sol ute, alla sitter på gräsmattan och äter sina matsäckar och det är väldigt mycket härligt folk. Så vi satt med de andra utbytesstudeterna tillslut under ett träd i skuggan, underbart. 
 
French är min fjärde lektion, och den värsta. Det är jobbigt nog att konsentrera sig på all engelska, så med franskan så blir det kortslutning i hjärnan. Jag skulle översätta någonting från franska till engelska och det blev franska till svenska, utan att jag kunde göra någonting.
 
Bästa lektionen för dagen är Economics med Mr. Lee. Bra lärare, kul ämne och härlig klass. Känns som alla som är där verkligen är intresserade i ämnet och orkar lyssna. Det var också under denna lektion som jag insåg än en gång hur sjukt allt är. Jag sitter i ett klassrum i San Luis Obispo, på andra sidan jorden bor min riktiga familj och finns mina gamla vänner, jag lämnade allt det för två veckor sedan och jag får nu lektioner på engelska, har hittat nya vänner och fått en ny familj. Det är så sjukt, men jag är helt kär i allt, staden, familjen, vännerna, vädret, allt! 
 
Efter skolan gick jag till min "rådgivare" och bad att få byta bort franskan mot någonting annat vilket nu är American Govurment istället. Känns riktigt skönt, man blir så konstig i hjärnan av alla saker på en och samma gång. 
 
Och det kanske bästa med dagen - jag var inte lika trött och hade INTE huvudvärk! 
 
Eftermiddagen/kvällen var läxor läxor och åter läxor. Inte så farligt dock, de är ganska roliga. Nu blir det åter igen Family Guy och sen sängen.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: