MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

En uppdatering

Kategori: Utbytesstudent

Då ska vi se, det har hänt lite sedan jag senast skrev så nu blir det en liten uppdatering för er alla
 
Skolan rullar på som vanligt, läxor och annat som tar upp större tiden av min fritid, träffar nya kompisar på rasterna och njuter av sensommarsolen här borta. På många sätt känns det konstigt att livet där hemma fortfarande existerar. Alla cykelbanor, skolan, familjen och vännerna. Det känns så långt borta och samtidigt så nära. Men det är väl en av fördelarna med att vara utbytesstudent antar jag? 
 
I tisdags var det 9/11 och det betyder i San Luis Obispo High School inte så mycket mer än att man har en tyst minut för hela skolan. Jag har också American Government och där ägnade vi hela lektionern, 70 minuter, åt att prata om vad som hände och vad det har lett till. Intressant lektion och man lärde sig en hel del nytt. 
 
Idag annonserades nya iPhonen vilket för mig var en stor höjdpunkt. Ska köpa den när den släpps om lite mer än en vecka och då blir jag den första att lägga vantarna på den. Känner mig lite elak som är glad för att den kommer till USA hela två veckor före Sverige, men är man en "amerikan" så är man... 
 
Trodde i viss mån att den Amerikanska skolan skulle vara enklare än den Svenska, men nej nej. Här är det läxor varje dag och så. Jag har inget emot det, men många har så när ni hemma i Sverige klagar på att ni har mycket läxor, sätt er då in i situationen många ungdomar här har. De kommer hem vid 4 tiden från skolan och sitter fram tills de går och lägger sig med läxor. Bara någonting att tänka på liksom när ni har två läxor i veckan... 
 
Dags att gå och lägga sig, två prov på fredag och för sånt behöver man sömn har jag hört. Jag ska försöka hålla mina längre blogginlägg till helgerna eftersom jag har så mycekt för mig nu med allt, får se hur det går! 
 



Kommentarer

  • Sven säger:

    Najs bräda du köpte :)
    Många påstår tvärtom, att skolan är så mycket enklare än i Sverige. De verkar köra korvstoppningsmetoden med mängder av info som skall in men att det är lätt att få bra betyg pga multiple choice-frågor på proven.
    Vilket skolsystem föredrar du (förutsatt att du vill lära dig och vara väl förberedd till (högskola/college)?
    Enklare fråga; hur ere me brudarna?

    Svar: Tack! Det är lite olika faktiskt. Vissa prov och tester är som du nämnde, men vissa är betydligt svårare. Jag föredrar den amerikanska skolan faktiskt, även om det är mycket läxor. Den gör det enklare att verkligen fokusera på det man vill lära sig. Nu är det lite olika hur man lägger schemana på olika skolor men på SLOHS så gillar jag verkligen att man träffar samma lärare varje dag! :)
    Martin Risberg

    2012-09-13 | 08:47:47

Kommentera inlägget här: