MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

Med familjen

Kategori: Utbytesstudent

Wow. Det där med uppdateringar har det inte blivit mycket av på senaste tiden. Det har varit en riktigt upptagen tid för mig och jag har inte hunnit sitta vid datorn mer än jag verkligen har behövt. Inte bara har jag turistat runt med min familj, men jag har också behövt säga hejdå till mina kompisar som åkt tillbaka till sina hemländer, sådana som åker iväg till college och min flickvän som jag inte ser på en månad.

Men en sammanfattning av vad vi har gjort på senaste tiden kommer här, och det blir inte i punktform utan mer som en löpande text.

Efter att jag försenat plockade upp mina föräldrar för att jag trodde att de var på ett annat plan än vad de var så åkte visa jag dem runt i San Luis Obispo för första gången. Vi besökte min skola, åt mat downtown och besökte Terrazz Hill på natten. Dagen efter, på tisdagen, så åkte Ellens familj och min ut i en Minivan till Paso Robles och vinprovade under några timmar. Jag och Jonathan kunde ju inte smaka men vi njöt av de fina utsikterna och det härliga 30-gradiga vädret. På kvällen gick vi alla tillsammans med Calico ut och åt middag på en fin restaurang Downtown.
På onsdagen var det dags för Los Angeles. Körningen började vid åtta-tiden och när vi anlände så åkte vi till observatoriet och tittade ut över staden. Sen blev det att gå runt på Hollywood Boulevard och tittade på allt tokigt som finns där. Sushi på kvällen och natt vandring tillbaka (och vi överlevde!).
På torsdagen tittade vi mer på Los Angeles och Beverly Hills, och efter en vistelse i Venice Beach så åkte vi till min kommande hemstad – Santa Barbara. Där shoppade vi ett tag och väl hemma i SLO igen senare så gick vi på Farmers Market och de fick se ett fullpackat Downtown.
Fredagen var min pappas födelsedag och vi åkte upp längs kusten och tittade på fåglar (typiskt pappa) och vackra landskap. Stannade också flera gånger längs vägen, bland annat för att äta mat på en fin restaurang. På kvällen var det Drive-In'en med Calico och min familj i hennes truck. Extremt mysig och en fin natt!
Lördagen var min sista dag i staden och den började sent med frukost med min tidigare värdfamilj. Efter det så åkte vi till Avila Beach och sen blev det att visa runt lite till i staden. Sista middagen åt vi hos Ellens familj innan jag åkte till Calicos för en sista tid tillsammans för den här tiden. Vi slutade med att gå på bio och se den nya filmen "This is the end", sjukt bra!
På söndagen började den långa resan upp i bergen och efter lite matstopp kom vi fram till Yosemite där vi tittade på otroligt vackra naturlandskap. På kvällen åt vi mat vid en Dinner ute i ingenstans men med riktigt goda hamburgare. Måndagen spenderades åter igen i naturen men vi fick se enormt vackra vyer och stod vid en tidpunkt inte mer än ett litet staket ifrån ett 2000 meters stup.
På tisdagen åkte vi upp ännu längre öster och kom tillslut till en sjö som LA har tagit vatten ifrån och som nu i princip bara består av salt. Senare hittade vi en stad från guldgrävartiden och kom sen in i Nevada. Sen började den långa resan till San Francisco och vid midnatt kom vi fram.
Onsdagen blev turistande med bilder över The Golden Gate Bridge, shopping, god mat och åkande av spårvagnarna.

Imorgon är det dags att åka ut till det gamla fängelset Alcatraz och efter det lite mer shoppande och kanske ett biobesök. Detta blir också min sista dag här i Californien innan augusti och även om jag kommer tillbaka så känns det sorgligt - som slutet på det bästa kapitlet i mitt liv. Men det blir samtidigt också starten på ett nytt och jag kan inte vänta för att se vad som väntar.
Jag kommer troligen inte att uppdatera innan jag är på hotellet i New York så tills dess, ta hand om er. Här följer ett gäng bilder!

Hej familjen!

Kategori: Utbytesstudent

Då har mina föräldrar kommit över. Efter nästan 300 dagar utan dem så stog de plötsligt där på flygplatsen när jag hämtade dem. Känns helt overkligt! Nu ska vi turista runt i Kalifornien och gör en till uppdatering senare när jag har tid!