MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

Första veckan på någonting nytt

Kategori: Utbytesstudent

Jag mins när jag fortfarande var kvar i Sverige, nästan ett år sedan. Min kompis var utbytesstudent i Kanada och hade en blogg som jag följde. Men ungefär vid den här tiden började bloggposterna att bli färre och färre och jag tror att jag äntligen har hittat svaret till det, för jag börjar nu göra samma sak. Ju mer tid man spenderar i ett land och ju mer man pratar deras språk, ju mer börjar man att dra sig tillbaka från sitt modersmål, och som i mitt fall - språket jag bloggar på. För jag har upptäckt att igenom göra så blir jag betydligt bättre på engelska och har allmänt roligare här borta. Tyvärr. Så det är ännu en anledning till varför det kommer att vara färre poster på bloggen i framtiden. Men strunt samma, låt mig berätta lite om min vecka.
 
Så, ny Trimester betyder nya ämnen. I mitt fall är det Algebra 2, Video Production, Yearbook, US History och Teacher Assistant åt Mrs. Jones. Gillar 3/5 delar av schemat. Har aldrig riktigt gillat matte och eftersom de har lärt sig lite annorlunda här borta är det jobbigt att komma in i det. Dessutom skulle jag hellre ha Psychology i första perioden, men båda de klasserna är fulla och jag var dum nog att skjuta upp mitt möte med min kurrator under hela förra trimestern så det blev så. 
Men de andra ämnena har varit väldigt kul i alla fall och massa nya lärare och roliga arbetsuppgifter. Med andra ord, det är kul att börja om med någonting nytt. 
 
Under veckan lämnande min nya Norska vän Aleksander som var här som utbytesstudent för två år sedan och som nu varit på semester under en månad i sin gamla hemstad. Han kommer tillbaka i mars som han sa så hoppas han talar sanning!
 
Träffade en ny filmkontakt under veckan och lekte med en av de mest popluära kamerorna i filmindustrin, RED EPIC. Otroligt bra kamera och vi filmade i 5k, filmade regn i slow motion och pratade en hel del film. Mycket intressant och lärorikt. För att inte tala om extremt kul!
 
Helgen är nu här och det är dags att vila upp sig och börja gymma igen efter min första riktiga förkylning i det nya landet. Skönt eftersom jag saknat gymmet en hel del och efter det regninga vädret hela veckan är det härligt att få lyfta tankarna lite.
 
Men fredagsnatt i detta land nu och en dag full av äventyr väntar imorgon, så godnatt och godmorgon Sverige!
 
 

Kommentarer

  • Petra säger:

    Du ska inte blogga på engelska då? C:

    Svar: Det kanske blir en lösning lite längre fram, ska tänka på det (:
    Martin Risberg

    2012-12-02 | 11:17:23
    Bloggadress: http://mandarinchips.blogspot.com
  • Eva säger:

    Snackar du skit om mig? ;)
    Det var i november som jag började köra en tvåspråkig blogg, för vissa dagar var det bara enklare att ksriva ned sakerna som hände på engelska, men man kunde inte sluta skriva på svenska pga mormor och morfar. Men börja skriva på engelska om det är lättare, du kommer ångra dig om du inte skriver ned vad som pågår i ditt liv där borta på något sätt!
    JAG ÄR INTE ALLS AVIS OCH LÄNGTAR TILLBAKA!

    Svar: Tack för tipset, sista posten på Svenska komma snart, :)
    Martin Risberg

    2012-12-17 | 13:34:53
    Bloggadress: http://evagustafsson.blogg.se

Kommentera inlägget här: