MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

Tre veckor exakt i SLO

Kategori: Utbytesstudent

Då var det fredag, och jag har äntligen lite ledig tid att skriva ett inlägg på. Tur eller otur så har jag knappt några läxor över helgen, känns faktiskt ganska skönt efter en läxfylld tid. Låt mig uppdatera er om den senaste tiden: 
 
SKOLVECKAN

Man börjar verkligen komma in i den nya skolan nu och uppskattar den mer och mer. Jag älskar folket, lärarna och lokalerna mer och mer hela tiden. Jag har också kommit förbi det riktigt pinsamma stadiet när man inte vågar göra någonting för man är rädd att ens engelska kunskaper inte ska vara nog. Nu spelar engelska eller ekonomilektionerna ingen roll längre, man njuter bara av att vara just där. Luncherna är också väldigt härliga här eftersom man inte behöver sitta på samma plats hela tiden utan ibland sitter vi i ett klassrum, ibland på gräsmattan och så vidare. Enjoy it! Plus att man får ta med sin egen lunch, kul grej liksom! 
 
Idag på ROP Video Production fick jag också veta att jag kommer få programmen i Adobe CS6 av skolan som en del i kursen så jag kan jobba hemma. Överlycklig kille, här ska läras Adobe After Effects! 
 
Jag är även Assistant Director för en skolteater föreställning som min Teaterlärare har. Än så länge har jag suttit med på auditions och lärt mig massor, men från och med måndag börjar vi jobba med föreställningen på riktigt! 
 
MATEN
 
You know, de flesta säger att man ska akta sig när man åker till USA så man inte blir fet för det är en stor risk. På dessa 3 veckor har jag klarat mig alldeles utmärkt. Här äter man lite frukost, inte så mycket lunch och sen lite mer middag. Det är mitt hittills lyckade recept. Dock ska nämnas att just nu är jag väldigt sugen på amerikansk snabbmat, får bli det imorgon! 
 
SPRÅKET
 
Jag bestämmde nu i veckan att jag skulle ta en paus från allt vad Facebook och svenska hemsidor heter. Samma med Skype. Detta betyder inte att jag inte kommer att använda mig av dessa hemsidor alls, absolut inte. Bara att jag begränsar mitt användande av sidorna så jag inte exponeras för så mycket svenska hela tiden. Så en kvart per dag ungefär räcker för att kolla hur det står till på Facebook och så. På det viset så kan jag njuta maximalt av att vara här och verkligen lära mig engelska flytande. Det är någonting jag gör stora framsteg i, känns som man hittar nya ord och fraser hela tiden och språket kommer mera flytande än dagen innan. 
 
STADEN/VÄRDFAMILJEN
 
Jag har nämnt det här förut men gör det en gång till. Alla här säger att jag är så lycklig som kom just till San Luis Obispo och jag kan inte annat än att hålla med. Har aldrig varit så här lycklig som jag är nu och det är mycket på grund av samhället och folket. Trevliga människor och ett härligt klimat som inte är för varmt eller ens kallt. Jag brukar ofta sitta på ROP Video Production klasserna och titta ut och sen palmerna utanför fönstret och den härliga Kaliforniasolen. Värdfamiljen är bäst och för tillfället bor det runt 10 personer i det här huset så det finns alltid någon att prata med! 
 
NU DÅ?
 
Det är som sagt fredag vilket betyder slappande och fettande, eller någonting sånt. Snart ska vi troligen äta någonting också och sen blir det nog en film (det är så härligt att slippa undertexten här!). Imorgon fyller vi bilen med folk och åker till Santa Barbara för att shoppa shoppa hela dagen. Vi lär med andra ord komma hem under kvällen och dagen efter det så har vi planerat in ett maraton med någon serie under dagen tillsammans med kompisar, och på kvällen ska vi på Drive-In bio! Låter som en toppenhelg tycker jag, YAY! 
 
 
Men som sagt, färre uppdateringar nu ett tag fram över men lite längre för hoppningsvis. See yah! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: