MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

4 dagar i skolan avklarade

Kategori: Utbytesstudent

Då blev det ett till blogginlägg då. Hade inte alls tid igår och har haft dagen fullt upp, men man får göra sitt bästa för alla läsarna ibland. 
 
Det var idag min fjärde dag i skolan och det har inte hänt allt för mycket förutom att jag har bytt ut Franskan mot American Government, en klass som låg i min tredje trimester och som jag bara flyttade fram. Betydligt roligare kurs och man lär sig otroligt mycket. Faktum är att det gäller allt med skolan. Man lär sig betydligt mer i Amerikanska skolan än vad man gör i den svenska, troligen för att man har lektionen varje dag så man får liksom in en rytm. Till detta så har man också bara läxorna en dag och man måste förbereda sig för morgondagens skola så det är betydligt tuffare än svenska skolan men väldigt kul. Man känner att hjärnan får gå på högvarv hela dagen för att klara av allt, men som sagt, man lär sig enormt mycket. 
 
Idag hade vi under lunchen möte med Internationella klubben för alla utbytesstudenter. Jag trodde att det första mötet bara skulle vara för de internationella studenterna men det visade sig att det gällde även de som var intresserade av att vara delakriga i klubben och det var väldigt många! Enormt många! Säkert 40 personer som stod och trängdes i det lilla klassrummet tillsammans med oss 25 utbytesstudenter. Trevligt hade vi i alla fall och ska bli kul att se vad vi ska göra under året i klubben. Närmast kommer ett Pizzaparty imorgon eftermiddag innan morgondagens match. Och på tal om mat...
 
En del av er undrar säkert vad min lunch består av. Man hör ju så mycket om den i Sverige, att alla äter friterade potatisbitar (french fries), hamburgare och pizza. Det finns lunchvagnar som säljer dessa saker och en hel del lägger pengarna på detta. Sen kan man lämna Campus om man är en Junior eller Senior. Många går till Franks som är som en snabbmatsrestaurang med allt det där onyttiga, de som har bil tar bilen och åker till restaurangerna som finns i staden och tar ToGo-mat. Själv sitter jag med en stor hög människor och äter matsäck som på dagis. Inte alls konstigt dock, och väldigt mycket trevligare (skulle jag anta). 
Min mat består i grunden av en dubbelmacka med Peanutbutter-Jelly, en påse chips, en påse småkakor, en vattenflaska och ett äpple. Snackpåsen tar oftast slut innan lunch i vårat snackbreak mellan 2 och 3 perioden. Även om det kanske låter som mycket och väldigt onyttigt så är det faktiskt ganska lite men tillräckligt för att man ska hålla sig mätt. 
 
Läxorna blev precis klara, jag har fixat allt jag behöver göra och jag drar mig nu mot sängen. Imorgon är det fredag och sen väntar långhelg med tre dagar från skolan. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: