MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

En dag i SLO

Kategori: Utbytesstudent

Vaknade imorse av mitt alarm. Det var satt på 07:00 så jag skulle hinna fixa en hel del innan vi skulle åka iväg vid 9 tiden. Av den anledningen han jag inte riktigt fundera på vart jag vaknade upp, utan det mest bara "hände". Jag och Henrique slängde i oss en frukost bestående av en macka med peanut butter och en skål flingor innan vi sedan åkte iväg med Charlotte och Crystal till olika ställen i stan för att fixa lite ärenden. Tanken var först att skaffa mig ett amerikanskt bankkort men jag glömde mitt pass och detta upptäcktes när jag kom dit så vi fick bara vända och får ta det en annan dag. Sen stannade vi vid Bestbuy (leta dator till min Brazilianska kompis) och sen Cosco för att handla mat och andra saker. Cosco är som Willys och Netonnet i ett, bara det att det är enormt mycket större och allt säljs i mass-pack i storlek XL riktigt billigt. Dessutom behöver man vara medlem där för att ens få komma in. Sen åt vi lunch utanför i deras restaurang för typ 4 dollar för en kycklingrulle och läsk med gratis påfyllning. Sen tog vi en liten paus hemma innan vi åkte över de små kullarna och kom till utsikt över vattnet. På vägen stannade vi på en farmer som hade massa djur och sålde massa god mat och kändes väldigt mysigt. Vi gick också runt i Cosmo Beach ett tag, njöt av värmen. På vägen hem stannade vi till vid en outlet (vilket var en gata med en parkering med massa butiker runt en väg, typiskt amerikanskt<3) och handlade lite kläder, som billiga LEVIS till exempel. 
 
Jag har lärt mig en hel del saker idag. En är att hjärnan är underbar - även om det bara gått knappt en dag så har jag redan börjat hitta engelska ord enklare och snart kommer även tänkandet på språket. Samtidigt börjar det bli riktigt konstigt att prata Svenska med sina kompisar på Skype för man känner att det känns mera främmande nu när hjärnan får jobba så hårt.
En annan kul sak är att dragdörrar på Vans här är automatiska, eller i alla fall den här familjen. Man trycker på en knapp och den stängs/öppnas av sig själv. Awesome haha! 
 
"En konstig sak i detta samhälle är att ingen pratar Svenska". Det låter som idioti att ens nämna det, men det är faktiskt en konstig känsla. Att plötsligt börja prata Svenska och höra folk skratta och inte förstå ett ord av det man säger. Konstigt, men underbart. 
 
Beställde för övrigt en Longboard idag från Amazon för en knapp tusenlapp, alltså nästan 700 kronor billigare än i Sverige. Borde komma om en vecka ungefär, så himla taggad!!! 
 

Kommentarer

  • Sven säger:

    Dude, du vet väl att du har en grym skatebutik i närheten?
    http://www.yelp.com/biz/skate-warehouse-san-luis-obispo-2

    Svar: Hade ingen aning faktiskt!
    Martin Risberg

    2012-09-01 | 12:12:55

Kommentera inlägget här: