MY US YEAR

Svensk studerande i Kalifornien

San Francisco

Kategori: Utbytesstudent

Så nu sitter jag på hotellrummet i San Francisco och studerar. Klockan är lite efter två och Calico och hennes mamma står i kö för att se Lil Bub (En katt med speciella egenskaper skulle man kunna säga). Själv har jag en hel del studerande att göra eftersom jag nu går på College så försöker att få lite av det överstökat tills nästa vecka. 
 
Jag har nu varit i USA i nästan en månad och jag måste säga att det känns som att jag är hemma igen. Det är konstigt hur lätt allting bara flyter på och hur jag knappt saknar Sverige. Det känns verkligen som att USA är mitt hem och att jag skulle kunna bo här för alltid utan några som helst problem. Har också besökt min gamla High School flera gånger och det känns både konstigt och bekant eftersom jag ibland saknar skolan och mitt gamla år. Men å andra sidan är jag väldigt glad att jag har gått vidare och ska nu försöka att beskriva lite kort om hur det är och hur jag bor. 
 
Jag bor i Santa Barbara och går på Santa Barbara City College (SBCC) som ligger precis vid stranden och är en skola med ungefär 20 tusen elever. Där studerar jag mot mitt Major Film and Video Production och tar för tillfället klasserna American film to the 1960s (på distans), Film Production, Non-Linear Editing och Audio Production. Kommer under de kommande två-tre åren att även läsa andra ämnen för att få mitt AA (Associet Degree) men för tillfället alltså bara filmklasser. 
Jag går fyra dagar i veckan (måndag till torsdag) i skolan men inte mer än runt 2 timmar per dag. College är mycket mera att man pluggar hemma än att man faktiskt är i skolan. 
 
Jag bor tillsammans med Felipe (från min gamla gymnasieskola) ungefär 6 kilometer från skolan med enkla bussresor till stan och skolan. Vi bor i ett lägenhetskomplex med en pool och två tvättrum. Vi bor i en etta (vilket är två rum i USA eftersom man inte räknar med vardagsrummet). Långsamt så blir lägenheten klar och nu börjar det verkligen kännas som hemma. 
Jag har under första månaden rest väldigt mycket och förväntar mig att göra det under hela året. Framför allt upp till San Luis Obispo där min flickvän bor, men också till ställen som San Francisco där jag befinner mig för tillfället. 
 
Jag kommer att försöka att blogga en gång i veckan eller så men finns alltid tillgänglig på min email om någon har några som helst frågor om hur det är att vara utlandssvensk eller att bo i en annan kultur (eller vad som helst). Emailen är [email protected] och jag försöker att svara inom 24 timmar. 
 
Här kommer lite bilder från resan upp till San Francisco och mera kommer senare.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: